Woensdag 15 oktober: Blue Mountains - Reisverslag uit Lithgow, Australië van Jan Stobbe - WaarBenJij.nu Woensdag 15 oktober: Blue Mountains - Reisverslag uit Lithgow, Australië van Jan Stobbe - WaarBenJij.nu

Woensdag 15 oktober: Blue Mountains

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Oktober 2014 | Australië, Lithgow

Ja, we lagen dinsdagavond al lekker in bed toen opeens om 23.30 al het licht uitviel. Het bleek dat er een ‘power outage’ was in het hele dorp Lithgow, maar natuurlijk duurt het wel een tijdje voordat je dat weet in het donker. Angela had wel een zaklampje op de Iphone, maar het duurde lang voordat ze bedacht had in welk mapje ze dat zo handig had geplaatst. Buiten lag een dik pak sneeuw, en de volgende dag zagen we overal afgebroken takken op de wegen – blijkbaar ook nog flinke storm geweest.
Wat doe je als er ’s nachts geen stroom is? Slapen maar. ’s Morgens was het echter nog niet verholpen, dus we frommelden wat in de donkere badkamer en konden bij het ontbijt slechts kiezen uit koude producten: vruchtensappen, cornflakes en fruit.
Eigenlijk zouden we de hele dag naar Katoomba voor de Blue Mountains avonturen, maar wat nu? De motel-eigenares vond dat ze ons geen geld kon teruggeven voor onze tweede nacht, omdat we die immers via Internet hadden vooruitbetaald (via Tripadvisor), en dan hing het van de annuleringsvoorwaarden van die reisorganisatie af. Tja, wat is wijsheid? Omdat het een heerlijke kamer is, spraken wij af dat we ’s avonds zouden terugkomen als de stroom hersteld zou zijn.
En daar reden we dan, nog vóór negen uur in onze vakantie. Eerst maar op zoek naar een café met koffie en Internet, want dat misten we heel erg. Op de Great Western Highway stond op een gegeven moment een stilstaande file, toen zijn we impulsief omgedraaid en een ‘touristic route’ ingeslagen naar Oberon en de Jenolan Caves. Het weer was redelijk, en het werd eigenlijk vanzelf een ontzettend leuke dag. Dat kwam níet door het dorpje Oberon – bij nader inzien onbegrijpelijk dat daar toeristische bordjes heen verwezen. Een kop koffie konden we er niet bemachtigen! Voor we het wisten trokken we door naar de Jenolan Caves, via een geweldige serie haarspeldbochten nogal diep in een kloof. Dat links rijden was al helemaal gewend hoor! We zagen onze eerste levende kangoeroe (-achtige), en meerdere verkeersslachtoffers.
Bij de Jenolan Caves was gelukkig koffie – maar geen internet. Zelfs helemaal geen bereik! Het was er wel mooi, met papegaai-achtige vogels (Rosella parkieten), en veel druppelend water na de sneeuw van afgelopen nacht.
’s Middags reden we door naar ons oorspronkelijke plan, Katoomba. Daar is de “Scenic World Blue mountains” met een heel steile trein omlaag in de kloof, daarna een wandeling door een regenwoud, dan Australies grootste kabelbaan weer omhoog. Boven kon je dan nog met de “Scenic Skyway” de kloof oversteken. Door de glazen bodem zag je jezelf echt boven de kloof hangen. Onderweg de beroemde bergen Drie Zusters en Solitude Mountain bewonderd. Een heel leuke attractie en wij begrijpen nu waarom de Blue Mountains zo geliefd zijn. Waar we gisteren door mist en regen akkerden, zien we vandaag prachtige heuvellandschappen met veel koeien, en boeiende rotswanden.
Qua geocachen was deze dag minder succesvol. Op wel vier plaatsen zochten we naar veel te kleine magneetdoosjes, en we vonden er maar één. Geocachen werkt ook veel beter als je er echt voor gaat en het goed voorbereidt, in plaats van achteloos even een mee willen pikken.
Na afloop (eindelijk weer gratis internet!) belden we het motel , en daar bleek de stroom weer op peil te zijn. Dus konden we weer heerlijk in ons bubbelbad en lekker onszelf en alle apparaten weer opladen. En plannen maken voor morgen.

• 16 Oktober 2014 - 21:59

TheaGG:

jee, wat een hoop sneeuw! Maar niet overal zo te zien.
    Ik zie wel dat ik wat blogs gemist heb, misschien omdat ze niet op fb kwamen?
    Ga ik nu maar even lezen.
    Veel plezier nog!

Groetjes,